صاعقه

وبلاگ-کد لوگو و بنر
معرفی بهترین لباس برای پوشیدن - راه آسمان
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ورع زیباست ولی در دانشمندان زیباتر است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
جمعه 91 دی 15 , ساعت 8:30 عصر

کلمه لباس از مصدر لبس به معنای شبهه و اشکال و عدم وضوح وسیله ای برای از نظر دور داشتن شکل اصلی بدن و تغییر شکل دادن آن و آن را به شکل و گونه ای دیگر درآوردن است .

لباس

در قرآن کریم از انواع و اقسام لباس نام برده شده است ،که هر کدام ویژگی و خصوصیت خاص خود را دارند . برخی از آنها مربوط به ظاهر انسان و برخی دیگر مربوط به باطن وی می باشد .انسان به تناسب وجودش دارای دو بعد مادی و معنوی است .

اولین لباسش ، لباس ظاهری یا مادی است که برای زینت دادن ظاهر و پوشش بدن و حفظ عیوبش مورد استفاده قرار می گیرد.انسانی که عاری از لباس ظاهر است منظری کریه و ناپسند دارد . لباس معنوی او تقوی است و همین پوشش معنوی در این دنیا ، به صورت لباس و پوشش در آخرت مجسم می شود . آنان که لباس تقوی بر تن کردند در آخرت عریان نمی مانند .

کتاب الهی از پنج نوع لباس در آیات نورانیش نام می برد :

1-لباس مادی یا ظاهری ، 2-لباس طبیعی ،3-لباس معنوی ،4-لباس بهشتی ، 5-لباس جهنمی

لباس مادی

لباس و پوشش یک نماد فرهنگی ، اجتماعی ، مذهبی و ملی انسان به حساب می آید که بیانگر روحیات فرد لباس می باشد .لباس و پوشش نشانه شخصیت ، تربیت و فرهنگ انسانی است.

یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْءَاتِکُمْ وَرِیشًا وَلِبَاسُ

اى فرزندان آدم در حقیقت ما براى شما لباسى فرو فرستادیم که عورت هاى شما را پوشیده مى‏دارد و [براى شما] زینتى است(اعراف/26)

بر طبق آیات ذکر شده ،لباس 3کار مهم برای انسان انجام می دهد :

1- انسان را از عوارض بد طبیعی و غیر طبیعی حفظ می کند .

2- نگهبان جسم وجان انسان است .

3- مایه آراستگی و زینت و موجب حفظ حیثیت و آبرو می شود .

کلمه سندس به معنای لباس نازک از حریر و دیباست و استبرق لباسی ضخیم و براق از دیبا و ابریشم است . این واژه 3 بار در قرآن ذکر شده ااست (دخان /53)(انسان/21)(کهف/31) خضراء به معنی سبز رنگ است که زیباترین و بهترین رنگ می باشد

در دنیا و آخرت لباس خوب نعمت است و در فرمایش امام صادق (علیه السلام) کرامتی است که خداوند با آن فقط اولاد بنی آدم را مکرم و گرامی داشته است .

لباس بهشتی

خداوند مهربان در قرآن مجید به آن انسانهایی که دارای ایمان و عمل صالح و آراسته به حسنات اخلاقی هستند وعده لباس های فاخر بهشتی داده و فرموده به جزای عمل آنان ،در بهشت آراسته به لباس هایی می شوند که عنایت و لطف حضرت دوست برای آنان مقرر کرده است .

أُوْلَئِکَ لَهُمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ یُحَلَّوْنَ فِیهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَیَلْبَسُونَ ثِیَابًا خُضْرًا مِّن سُندُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُّتَّکِئِینَ فِیهَا عَلَى الْأَرَائِکِ نِعْمَ الثَّوَابُ وَحَسُنَتْ مُرْتَفَقًا

آنانند که بهشت هاى عدن به ایشان اختصاص دارد که از زیر [قصرها]شان جویبارها روان است در آنجا با دستبندهایى از طلا آراسته مى‏شوند و جامه‏هایى سبز از پرنیان نازک و حریر ستبر مى‏پوشند در آنجا بر سریرها تکیه مى‏زنند چه خوش پاداش و نیکو تکیه گاهی. (کهف /31)

بندگی

اشاره بسیار ظریف این آیه به این نکته است که شما برای زندگی اخروی و حیات ابدی نیاز به پوشش دارید و مهم اینکه باید از اینجا این لباسها را برای خود تهیه کنید و برای توشه آخرتتان بفرستید .

در بهشت گرما و سرمای شدیدی وجود ندارد تا به وسیله پوشیدن لباس رفع شود بلکه نوع پوشش از جهتی ، زیبایی ، زینت ، درجه و مقام هر کسی را نشان می دهد .همچنانکه در این دنیا پوشش و لباس ما از حیث قیمت و جنس نشان دهنده تمکن مالی و سلیقه و شخصیت ما می باشد .

آیه تاکید براین دارد که لباس بهشتی فقط با ایمان و عمل صالح در این دنیا معامله می گردد . 

لباس های حریر و ابریشم فاخر

یَلْبَسُونَ مِن سُندُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُّتَقَابِلِینَ

پرنیان نازک و دیباى ستبر مى‏پوشند [و] برابر هم نشسته‏اند.(دخان/53)

کلمه سندس به معنای لباس نازک از حریر و دیباست و استبرق لباسی ضخیم و براق از دیبا و ابریشم است. این واژه 3 بار در قرآن ذکر شده ااست (دخان /53)(انسان/21)(کهف/31) خضراء به معنی سبز رنگ است که زیباترین و بهترین رنگ می باشد .

بهشت

 

ویژگی لباس های بهشتی

رنگ لباس :

رنگ سبز حد وسط بین رنگهاست و اثر ملایم و ارام بخشی دارد و رنگ مناسب زندگی است که به عنوان لباس بهشتی ها بیان شده است :

عَالِیَهُمْ ثِیَابُ سُندُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٌ

[بهشتیان را] جامه‏هاى ابریشمى سبز و دیباى ستبر در بر است (انسان /21)

جنس لباس :

جنس لباس اثرات گوناگونی بر سلامتی جسم و روح دارد زیرا به طور مستقیم با بدن تماس دارد و آثار سریع و دائمی به بار می آورد .

1-تولید و انتقال بار الکتریکی

2-قابلیت نفوذ پوشاک

3-بازتاب و دفع تشعشعات درونی و بیرونی

بعضی از لباسها از جنس مواد پلاستیکی تهیه می شوند که مولد و انتقال دهنده با الکتریکی است و افزایش بار الکتریکی در بدن ، موجب افزایش رفتار غیر ارادی شده و منشاء عصبانیت و اضطراب درونی می شود هر چقدر جنس لباس طبیعی باشد برای بدن بهتر است مثل حریر ، ابریشم ، پنبه.

لباس باید جذب اکسیژن ، دفع سموم و عمل تعریق را درست انجام دهد . اگر لباس بتواند حرارت حاصل از بدن را به طور مناسب دفع کند مایه سلامتی و رفاه حاصل می شود . همه این خصوصیت در بهترین پارچه ها و جامه های بهشتی چون حریر و ابریشم جمع شده است .

بهترین لباس در دنیا و آخرت لباس تقوی می باشد . امام صادق (علیه السلام)می فرماید :زینت بخش ترین لباس برای مومن ، لباس تقوی است و نرم و ملایم ترین آن ایمان می باشد

لباس معنوی

لباس معنوی که اطهر و اتم آن تقوی است وَلِبَاسُ التَّقْوَىَ ذَلِکَ خَیْرٌ. از عظیم ترین و پر منفعت تریت نعمت های الهی نسبت به عبد است. این لباس است که در دنیا انسان را از تمام آلودگی های اعتقادی ، عملی و اخلاقی حفظ کرده و در آخرت از عذاب الهی در امان حضرت حق برده و بالاترین درجات بهشت را نصیب انسان می کند .

دنیا بهشت و جهنم خاموش است

تجسم اعمال دنیایی ما در آخرت نوع امکانات زندگی ما را در آخرت تعیین می کند اگر در آیات قرآن اشاره شده است که خوردن مال یتیم خورنده آتش است ، ترسیم باطن اعمال مااست پس ترسیم لباس بهشتی همان باطن ایمان و عمل صالح است .

یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْءَاتِکُمْ وَرِیشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَىَ ذَلِکَ خَیْرٌ ذَلِکَ مِنْ آیَاتِ اللّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ

اى فرزندان آدم در حقیقت ما براى شما لباسى فرو فرستادیم که عورت هاى شما را پوشیده مى‏دارد و [براى شما] زینتى است و[لى] بهترین جامه [لباس] تقوا است این از نشانه‏هاى [قدرت] خداست باشد که متذکر شوند.(اعراف /26)

بهترین لباس در دنیا و آخرت لباس تقوی می باشد . امام صادق (علیه السلام)می فرماید :زینت بخش ترین لباس برای مومن ، لباس تقوی است و نرم و ملایم ترین آن ایمان می باشد .

پس از هم اکنون به فکر فردا باشیم آنچه با دستان خود می فرستیم قصر ما را در بهشت می سازد و باغ های بهشتی را برای ما مزین می سازد خودمان با اعمالمان انتخاب می کنیم در بهشت باشیم یا جهنم ،

چه لباسی بر تن کنیم ، لباس بهشتی یا جهنمی ؟ با تقوی و پرهیزگاری می توانیم زیباترین و فاخرترین لباسها را در دنیا و آخرت بپوشیم .



لیست کل یادداشت های این وبلاگ